Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.12.2010 14:55 - Два вида сложни съставни изречения
Автор: aleko2009 Категория: Технологии   
Прочетен: 14226 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 06.12.2010 15:12


 СЛОЖНО СЪСТАВНО С ПОДЧИНЕНО ПОДЛОЖНО ИЗРЕЧЕНИЕ

 

1. Сложно съставно изречение с подчинено подложно изречение - в главното изречение липсва подлогът и подчиненото изпълнява функцията на подлог

2. Видове сложно съставно изречение с подчинено подложно:

а/прилича на подчинено определително

Който гледа небето, той не вижда земята.

подч. определит.-отговаря на въпроса – кой е той? -пояснява подлога в главното изречение

Който гледа небето, не вижда земята

подчинено подложно, защото в главното липса подлогът ТОЙ и подч. изречение изпълнява функцията на подлог. Отговаря на съвсем различен въпрос-Кой не вижда небето?-с такъв въпрос се открива подлог!!!!

б/прилича на сложно съставно с подчинено допълнително изречение, но  главното изречение e безлично, подлогът не само липсва, но и не се подразбира.

 /аз/ И сках да му помогна.
-какво исках?  /безподложно изречение-подлогът се подразбира/

Искаше му се да помогне-искаше му се е безлично изречение, подчиненото изречение е подложно.

Безлични изречения, след които следва подчинено подложно изречение:

Знае се,   че……………………

Вижда се,  че………………

Говори се, че……………

Разбра се, че……………….

Ясно е, че………………..

Полезно е да………………………

Забранено е да……………………

Важно е, че……………………

Приятно е  да………………….

Хрумна ми мисълта, че ти си клеветникът.

Хрумна ми, че ти си клеветникът.

 

 

СЛОЖНО СЪСТАВНО С ПОДЧИНЕНО ОБСТОЯТЕЛСТВЕНО ИЗРЕЧЕНИЕ

 

І. Сложно съставно с подчинено обстоятелствено изречение--пояснява сказуемото в главното изречение като обстоятелствено пояснение:

1 -за време - когато, преди да, след като, щом, щом като, откакто, докато

Той се завърна, след като аз си тръгнах.

Заваля дъжд, щом се прибрахме.

Ние се прибрахме , преди да се върнеш и ти.

2 -за начин - както, като, откакто, сякаш, сякаш че, сякаш да, без да

Той ходи, като се поклаща.

Той се усмихва накриво, сякаш всеки му е виновен.

3 -за място - където,  докъдето, откъдето

Аз пристигнах в къщата, където съм се родила./определително/

Аз пристигнах, където съм се родила.

Аз тръгнах оттам, докъдето ти беше стигнал.

4 -за цел -  защото, понеже, като да, за да , без да , затова

Аз се качих в колата, за да не го изпусна.

5 -за причина - защото, понеже, поради това че, тъй като, като да, за да , без да 

  Ние слушахме в час,защото ни беше интересно.

Ние внимавахме в час, поради това че щяхме да правил контролно.

6 -за количество - колкото, доколкото

Аз ще ям, колкото ми се яде.

Доколкото знам, ти си безбожник.

7 -за отстъпване и изключване - макар че, въпреки че, макар да

Ще ти помогна, макар че не заслужаваш.

Аз те обичам, въпреки че ти не го разбираш.

8 -за условие - ако, ако да, само да, при условие че

Ще ти дам колелото си, при условие че не го счупиш.

 

ІІ. Пунктуация

1.Пред уточняващите наречия едва, само, даже, дори, именно, точно, тъкмо, още, чак и отрицателната частица НЕ    не се пише запетая

Аз ще ти простя само когато ми се извиниш.

Ще ти се извиня не когато ти искаш.

Аз избързах напред само за да не закъснея.

Ние се прибрахме не преди да се върнеш и ти.

Той се завърна вкъщи точно когато се мръкна.

Ще започна да ти помагам едва  когато ти се потрудиш малко сам.

 Те вървяха чак докъдето ти вижда окото.

2. Пред съюза като се пише запетая само ако е употребен в сложно съставно изречение, а  не като сравнение:

Той ходи като пате./сравнение/

Той говореше, като се покашляше

3. Ако съюзите се състоят от две или три думи,  запетаята се пише пред първата дума - макар че, въпреки че, при условие че

 

 




Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: aleko2009
Категория: Изкуство
Прочетен: 2326726
Постинги: 167
Коментари: 4
Гласове: 517
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031